Beïnvloeden en overtuigen, 6 basis principes. Een must voor sales professionals.

Effectief kunnen beïnvloeden en overtuigen kan heel handig zijn, zeker als je een sales professional bent. Of het nu gaat om je klanten, collega’s, medewerkers of zakenpartners er valt veel voordeel mee te behalen. Dr. Robert Cialdini, een Amerikaanse psycholoog, is expert op dit gebied. Hij onderzocht als eerste hoe mensen overtuigd worden. Dit deed hij door undercover te gaan in de saleswereld als autoverkoper, telemarketeer en fondsenwerver. Vervolgens combineerde hij zijn wetenschappelijke kennis met zijn ervaring in de praktijk en kwam zo tot de 6 basisprincipes.
1. Wederkerigheid 
Hierbij kan je denken aan: “ik doe iets voor jou, en jij doet iets voor mij”. Als je iets aardigs doet voor iemand dan doen zij meestal iets aardigs terug. Zo zit een mens in elkaar. Zonder er altijd bewust van te zijn voelen ze zich verschuldigd aan je.
2. Social Proof 
De mens is een kuddedier, het zit in ons natuur. Dit principe is goed terug te vinden in Social Media, als een groep mensen iets leuk vindt dan volgen er meer.
3. Verbintenis en consistentie
Hierbij is het heel simpel, kom te allen tijde je afspraken na. Lukt dit je niet, geef dit aan en leg uit waarom het niet lukt.
4. Sympathie
Denk hierbij aan de gun-factor, als je iemand aardig vindt dan ben je sneller geneigd iets voor diegene te doen
5. Autoriteit
We zijn geneigd mensen die autoriteit uitstralen te volgen in hun woorden en daden. En aangezien we kuddedieren (de meeste mensen zijn volgers) zijn zullen de meeste leden van de kudde iemand die autoriteit heeft/ uitstraalt volgen.
6. Schaarste
Producten of diensten die beperkt beschikbaar zijn geven mensen het gevoel bijzonder te zijn. Mensen willen vaak dingen hebben die zeldzaam zijn.

Eelco Themans -  https://isatraining.nl/ 

Populaire posts